Profesionálních řidičů na českém trhu neustále ubývá - Ilustrační foto.
Profesionálních řidičů na českém trhu neustále ubývá – Ilustrační foto.

autor: HN – Tomáš Škoda

V oblasti dopravy a logistiky je aktuálně v České republice zaměstnáno přibližně čtvrt milionu osob, zhruba polovina z nich jsou řidiči, kteří prakticky denně vyjíždějí s naloženými nákladními automobily na delší cesty. I přesto je profesionálních řidičů akutní nedostatek.

Jednou z příčin aktuálního nedostatku řidičů je podle svazu dopravců zrušení povinné vojenské služby, kde řada současných řidičů získala v mládí řidičské oprávnění a později si jej pouze doplnila o profesní průkaz.

Aktuálně ale dopravci především bojují s tím, že jim díky lepším pracovním podmínkám přebírají řidiče firmy ze zahraničí. Především v krajích v blízkosti silných ekonomik Německa a Rakouska, jako je Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Jihočeský kraj, je nedostatek řidičů nejvyšší.

Náročné povolání s velkou odpovědností

Potenciální zaměstnance také od práce řidiče odrazuje náročnost práce, život na cestách a také velká odpovědnost za svěřený náklad. Řidič musí znát vedle dopravních předpisů v různých zemích také pravidla nařízených přestávek, musí se naučit fixovat náklad a nejlepší řidiči především musejí mít zkušenosti, které získají jedině letitou praxí.

Situaci nedostatku řidičů pak rozhodně nepomáhá v Česku zakořeněná praxe výplaty mzdy řidičům prostřednictvím diet. Řidiči, kteří jezdí pravidelně do zahraničí, tak dostávají od zaměstnavatele minimální mzdu a pak zákonem přiznané diety, které ovšem vůbec nemají být součástí mzdy. Řidiči si sice takto mohou přijít na nadprůměrný plat, ale kvůli minimální mzdě jsou znevýhodněni v případě zdravotních potíží, ztráty zaměstnání anebo při spoření na důchod.

Poctiví dopravci, kteří vědí, jakou cenu aktuálně řidiči mají, se snaží svým zaměstnancům vycházet maximálně vstříc. „Volné víkendy jsou asi nejčastějším požadavkem řidičů, bohužel však i my musíme plnit své závazky a nemůžeme si dovolit vypustit víkendové přepravy. I přesto se snažíme s perspektivními zájemci o zaměstnání domlouvat na možných řešeních. Stabilní řidiči se nejčastěji rekrutují ze střední generace. Tito lidé jsou velmi spolehliví a loajální, což je pro nás velmi důležité, jelikož si zakládáme na odpovědném přístupu k našemu podnikání a bez kvalitních lidí to prostě nelze,“ doplňuje Martina Šmídlová, jednatelka společnosti Šmídl.

Vedle férových podmínek nabízejí odpovědné firmy svým zaměstnancům i školení. „Každý nový řidič u nás prochází zaškolovacím systémem. Ti, kteří mají menší nebo žádné zkušenosti, pak mohou jezdit s našimi zkušenými řidiči v zácviku a získat tak školu od těch nejlepších,“ vysvětluje řidič Michal Kuvik, který již jedenáct let pracuje ve společnosti Šmídl a předává tam zkušenosti novým kolegům. Školení zahrnuje nejen předávání rad pro praxi, ale také doporučení jak dosáhnout co nejhospodárnější jízdy. Spotřeba vozidel je pro každého dopravce velkým tématem a řidiči jsou ve firmách pozitivně motivováni, pokud se spolupodílí na jejím snižování.